Cât de mult contribuie HR-ul la crearea unor companii responsabile?

Spread the word...Share on Facebook85Share on LinkedIn58Tweet about this on TwitterEmail this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0

Am lansat raportul celei de-a doua ediții a cercetării ,,Rolul HR-ului în crearea unei companii sustenabile în România”, singura cercetare din țara noastră care oferă date și informații despre modul în care principiile de sustenabilitate sunt integrate în practicile si procesele de resurse umane.

La ediția din 2016 a cercetării au răspuns 41 de companii, majoritatea organizații medii și mari. Respondenții sunt în proporție de 90% profesioniști de resurse umane, majoritatea cu funcții de conducere. Cei mai mulți respondenți provin din companii din sectorul IT&C, retail și industria producătoare.

HR-ul, un instrument cheie pentru sustenabilitatea corporativă

În contextul în care, la nivel global, relația dintre HR și sustenabilitatea unei companii este un subiect tot mai întâlnit pe agenda unora dintre cele mai mari businessuri, dar și pe agenda unor organizații precum Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) sau Society for Human Resource Management (SHRM), studiul si-a propus să analizeze nivelul de adopție al acestui trend important și în România.

,,În pofida rolului tot mai important pe care companiile îl au în crearea unui viitor sustenabil, în România conceptul de sustenabilitate continuă să fie Cenușăreasa mediului de afaceri. Și asta pentru că aspectele de sustenabilitate sunt, rareori, parte din ADN-ul businessurilor sau cultura organizațională, iar know how-ul pe sustenabilitate în companii este scăzut. În acest context, legătura dintre sustenabilitate si HR este mai importantă ca oricând, pentru că în România tranziția spre un sector de afaceri responsabil va însemna, înainte de toate, dezvoltarea resurselor umane pentru sustenabilitate. Prin educarea și mobilizarea resurselor umane și implicarea departamentelor de HR în trasarea și implementarea strategiilor de responsabilitate corporativă, sustenabilitatea poate trece de la statutul de Cenușăreasă la un nivel superior, devenind parte din cultura organizațională a companiilor” - Ioana Tetelea, Managing Partner Invisible Nature

Rezultatele studiului

La fel ca în 2015, percepțiile managerilor de resurse umane cu privire la rolul funcției de HR în crearea unei companii sustenabile sunt foarte pozitive.

Rezultatele studiului din 2016 arată și o percepție pozitivă față de beneficiile de business pe care angajamentul și inițiativele de sustenabilitate le pot aduce companiei. De exemplu, 90.5% dintre respondenti consideră că sustenabilitatea companiei creează un brand de angajator atractiv în mare sau foarte mare măsură, iar 76.2% au spus ca sustenabilitatea atrage top talent în mare sau foarte mare măsura.

De la atitudine pozitivă la acțiune

Rezultatele studiului arată însă o discrepanță destul de mare între percepția pozitivă a respondenților față de rolul și implicarea HR-ului în dezvoltarea unei companii sustenabile și nivelul relativ scăzut de adopție a unor acțiuni care contribuie la integrarea sustenabilității în procesele de HR.

Minusuri

Printre acțiunile cu cel mai scăzut nivel de adopție în companiile participante se numără: realizarea de chestionare de evaluare pentru angajați pe teme legate de sustenabilitate (19%); oferirea de programe de leadership pe sustenabilitate angajaților (14.3%); includerea sustenabilității în traseele de dezvoltare a carierei în companie (14.3%).

Plusuri

Printre acțiunile cu cel mai ridicat nivel de adopție în companiile participante se numără: implicarea angajaților în inițiative de mediu la birou (47.6%); includerea principiilor de sustenabilitate și cerințe ce țin de etica în afaceri în codul de conduită pentru angajați (66.7%); dezvoltarea unei strategii de well-being care să contribuie la creșterea stării de bine a angajaților (52.4%).

Trend crescător

Față de 2015, rezultatele studiului din 2016 arată o creștere a nivelului de adopție a unor acțiuni precum oferirea de traininguri de sustenabilitate angajaților (de la 23.3% în 2015 la 26.2% în 2016) sau evaluarea performanței angajaților pe partea de sustenabilitate (de la 20% în 2015 la 31% în 2016). În ceea ce privește dezvoltarea de poziții de sustenabilitate, procentul respondenților care au răspuns că în compania lor sunt create astfel de poziții a crescut de la 13.3% în 2015 la 28.6% în 2016.

Obstacole

Răspunsurile la întrebarea ,,Ce împiedică HR-ul să aibă un rol strategic în inițiativele de sustenabilitate ale companiei?” fac referire la aspecte precum: neimplicarea sau lipsa de sprijin din partea managementului atunci când vine vorba de sustenabilitate; know how-ul scăzut pe sustenabilitate în companii; lipsa unor obiective de sustenabilitate în strategia companiei; funcția de HR este văzută în companie mai mult drept una adminstrativă decât strategică.

Raportul integral al studiului, care conține și bune practici pe această temă, poate fi downloadat de pe website-ul Invisible Nature: http://bit.ly/2gYW2b4

Susținători ai studiului:

BusinessMark

No Comments Yet.

Leave a comment